•  
    • Het modewoord is transparantie - maar wie kan er tegen werk in een aquarium?
    • het atrium in de kantoren van bouwkunde in eindhoven.
    • werken, loungen of browsen, voor elk wat wils in het nieuwe kantoor

    Het gezellige kantoor

    Het interieur van verzekeringsfirma Interpolis in Tilburg heeft intussen een zekere status verworven omdat het breekt met de conventies van een traditioneel kantoor. Medewerkers zitten er in knusse oorfauteuils onder reusachtige lampekappen en met hun voeten op een perzisch tapijtje – het lijkt alsof er een oud-Hollandse woonkamer opnieuw tot leven is gekomen. Dat was fase 2 van de metamorfose van Interpolis. In de eerste fase kregen de medewerkers flexplekken toebedeeld, ook al huiselijk ingericht zodat het verlies van een vaste werkplek althans psychologisch werd gecompenseerd.
    Het kantoorinterieur is aan grote veranderingen onderhevig. Vergaderen aan een picknicktafel met een fotobehang op de muur, dat is een mogelijkheid. Of een snelle meeting aan een bar, bedoeld om eindeloos vergaderen in de kiem te smoren: dat is een van de concepten die de belangrijke kantoorinrichter Vitra heeft bedacht. Aloude cellenkantoren of kantoortuinen bestaan nog wel, maar de grenzen lijken te zijn vervaagd. Veel vaker zie je mengvormen van kantoorconcepten.
    Daarbij maken de architecten van nu gebruik van expressieve kleuren (rood, gifgroen), ongebruikelijke materialen, zoals chipwood en gegalvaniseerd staal, en van vloeiende meubelvormen, dankzij kunststof en hout. Warm licht in de vorm van schemerlampen wordt gekozen ter afwisseling van tl-verlichting en ramen kunnen steeds vaker worden opengezet, na de slechte ervaringen met interne ventilatie-circuits. Het kantoor van nu lijkt een hybride van een hotel-lounge, bar, huiskamer en ja, nog steeds kantoor.
    Hoe dat komt, daarop zal de driedaagse workshop voor de Belastingdienst een antwoord geven, net zoals de vraag waarom het moderne interieur er zo moet uitzien en waar het aan moet voldoen. Stimuleert rood meer dan blauw en is een open raam het Ei van Columbus voor onze hersenactiviteit? Een antwoord op de vele vragen betreffende het interieur is alvast te geven: het interieur is een middel voor een onderneming om zich te profileren en om medewerkers het gevoel te geven ‘dat ze erbij horen’. Dat voorkomt al te snelle wisselingen van baan. De medewerkers van tegenwoordig brengen bovendien hun ervaringen in van verre reizen en andere omgevingen. Daarom kan een architect niet meer volstaan met een grijs bureautje en luxaflex voor het raam. En is de kantine niet langer een roestvrijstalen uitgiftebalie met dode broodjes achter het venster maar een bruin café met zitkussens in een hoek.
    De voorlopige conclusie luidt dan ook: het werk lijkt een eindeloos happy hour.